Harrastepesis

Harrastepesis – monimuotoinen tapa liikkua

Harrastepesiksen parissa jokainen voi löytää itselle sopivan tavan harrastaa pesäpalloa. Voit olla entinen huippupelaaja tai ihan tavallinen koulupesiksestä ja pihapeleistä tykännyt liikkuja. Harrastepesis on syvimmältä olemukseltaan sitä, että mennään hyvässä kaveriporukassa koppeilemaan ja vähän lyömään palloa, ja sitten kohta mietitäänkin, miten saataisiin pientä peliä aikaiseksi. Harrastepesiskerhoissa ei kerskailla saavutuksilla, vaan kehutaan hyvää kiinniottoa, lyöntiä tai ihan vaan venymistä, johon venyjä ei itsekään tiennyt kykenevänsä.

Monenlaista pelailua

Harrastepesiksen muotoja on monenlaisia – on miesten sarjaa, sekasarjaa, höntsysarjaa ja firmasarjaa, jopa SM-turnauksia. Näiden lisäksi on myös lady-pesistä ja muita epämuodollisia lyöntiporukoita, joiden ideana on, että mennään lyömään palloa koska se on mukava tapa kuntoilla. Harrastepesiksen henkeen kuuluu myös se, että eritasoiset pelaajat otetaan huomioon. Kokeneemmat harrastajat opastavat tekniikoissa, ja kaikki yhdessä huolehtivat siitä, että harrastaminen on mukavaa ja turvallista.

Perhepesis – kuntoilua ja yhdessäoloa perheen voimin

Perhepesiksen ideana on, että aikuinen tai isompi sisarus tulee lapsen kanssa kentälle harjoittelemaan pesäpalloa, tai paikalle tullaan vaikka koko perheen voimin. Kentällä tutustutaan pesikseen ja harjoitellaan lyömistä, heittämistä ja pallon kiinniottoa. Lisäksi voidaan pelailla muitakin heitto- ja kiinniottopelejä tai leikkejä pesäpallovälinein sekä tehdä asiaan kuuluvia venytys- ja koordinaatioharjoituksia. Tärkeitä on kuitenkin yhdessäolo ja liikkuminen pesäpallon merkeissä.

Harrastepesiksessä voi myös kilpailla

Kilpamuotoinen harrastepesis eroaa aikuisten kilpapesiksestä niin, että pelit pelataan noin tunnin mittaisina naisten pallolla ja kentällä. Tämä mahdollistaa sen, että sekajoukkueet ovat yleisiä, mutta myös sen, että pelaajien ikäskaala on laaja. Nuorimmat pelaajat ovat yleensä parikymppisiä ja vanhimmat viisikymppisiä. Peli on hieman kevyempää, mutta ehkä myös tietyllä tavalla taktisempaa, koska kovaa lyöminen tai nopeus eivät tuota samanlaista etua kuin isolla kentällä pelatessa.

Harrastepesistä Iissä

Iissä harrastepesistä voi harrastaa IiU:n Kertalaakiporukassa. Harjoituksiin ovat tervetulleita kaikki pesiksen harrastamisesta kiinnostuneet aikuiset sekä sellaiset juniorit, jotka haluavat lisäharjoitusta omaan lyönti- tai ulkopeliinsä. Kertalaakin toiminnassa lyöntitekniikan hiominen ja pallon kiinniotto on siellä ytimessä, mutta aina jotain pikkupeliäkin on saatu järjestettyä.

Millä varusteilla pääsee alkuun?

Alkuun päästäksesi tarvitset vain hyvän räpylän sekä pitävät lenkkikengät tai piikkarit. Kypärän käyttö on erittäin suositeltavaa, ja varsinkin junioreilla se on pakollista. Omaa pesäpallomailaa et ainakaan alkuun tarvitse, sillä harjoituksissa voi yleensä lainata mailaa.

Lisätietoja:

Sami Aho p. 050 4874829

Tuomo Sassi p. 044 0303559

Tähän toimintaan olemme saaneet opetus- ja kulttuuriministeriön jakamaa seuratukea.